lördag 29 september 2012

29 september, dränering.

Dräneringen tog ju fart på allvar idag. Lasse-Lars kom och körde grävmaskinen och jag var grovis och stod för handskottning och annat. Jag grävde upp alla plattorna som låg på gångvägen fram till trappan, det var ena jävla tunga as! Eftersom dom är så tjocka och tunga så kommer dom att funka bra till den nya P-platsen/carporten sedan, dom kanske inte räcker till hela men nåt skall jag nog få till med dom.
Plattjävlarnas sista timme på denna plats.
No more plattjävlar.

Urgrävt och till vår förvåning utan dränering.
Jag tyckte att det skulle bli intressant att se vad som hänt med den gamla dräneringen efter alla dessa år, för eftersom miljön i källaren har varit minst sagt fuktig så antog jag att det låg gamla cementrör som var helt igensatta av gegga. Vi grävde och grävde.... huset är fan inte dränerat alls! Har aldrig varit dränerat! Nix dränering alltså!? Inte konstigt att det är som det är då.

Så hur vi än gör nu så kommer det alltså att bli bättre än vad det varit, det är ju positivt.


Trappan fick gå i pension. Det får bli en nybyggd trappa i trä istället. Och kanske lika bra att göra en uteplats/trädäck där också samtidigt?
 





Trappan drar en sista suck. Den kommer nog att få det bra där den nu hamnar. Skroten eller nåt. Någon som vill ha den?
 Imorgon bitti blir det till att bila bort lite berg som vi hittade och som ligger för tätt mot huset. Funkar inte det så får vi väl spränga lite! Eller mycket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar