måndag 8 oktober 2012

8 oktober och massa dagar innan dess.

Jodå, dräneringen pågår för fullt. Fast jag stötte på lite patrull i form av berg, massvis med berg. Det började med en del små klackar av berg mot huset där dräneringen skulle ligga, det är ju inga större problem, dom kan jag bila bort ganska enkelt. Men när vi grävde på sidan av huset där jag skall ha en stor parkeringsplats/carport så dök det upp avsevärt större bergmängder.

Nu borde ju inte detta vara något stort problem eftersom jag jobbar som bergsprängare. Men kanske just därför så vet jag ju vad det kostar.... inte själva sprängningen för den är inte speciellt dyr, men att besiktiga grannhusen är en kostnad som kan få vem som helst att sätta i halsen. Som tur är så har jag flera metoder att ta isär berg och på så sätt komma ifrån besiktningen helt, men dom är lite jobbigare och tar längre tid. Men mer om det när det drar igång.

Alla massor som blev uppgrävda är tack vare grymt snälla vänner och kollegor bortforslade och omhändertagna. Jag är så grymt tacksam för all hjälp jag fått hittills! Och inte nog med alla massor som grävdes och kördes bort, jag fick även hjälp att fälla två stora tallar som kapades och kördes bort! Grymt!


Idag har jag varit och handlat platonmatta, några rör, böjar, lite glidmedel och annat skoj. Sedan bilade jag lite sten och berg innan det var dags att dra på föräldramöte på dagis. Och i samma veva började det regna. Igen. Som vanligt.

Så mycket mer finns inte att skriva just nu, men här kommer en fin liten bildkavalkad.
Den lilla grävaren räckte inte till riktigt, så jag kallade in det tyngre kavalleriet.

En del folk blir det också som är inblandade på ett eller annat sätt.

Ca 10 lass med jord och stenmassor fraktades bort med traktor och släp och med lastbil. En man som kom förbi frågade om jag skulle starta en ny Elmia-mässa.


Sent blev det.


Blött blev det också.

Bara att ta tag i det förbannade berget då.... här skall det bli en parkering. Men dräneringen är prio ett, så detta blir ett senare projekt att färdigställa.


2 kommentarer:

  1. Hmm, jag vill också kunna spränga berg. Eller kanske knäcka det med en liten kil och hammare eller något sådant, utan för mycket smällande....
    Ser fram emot att se hur du går tillväga, utan att behöva besiktiga och smälla för mycket. Inte kil och portugis antar jag... Blir det snygga stenar som man kan bygga murar och grejer av så är det ju en bonus :-)
    Lycka till i skitvädret! Jag avundas dig även din maskinpark!

    SvaraRadera
  2. Kommer att bli hur grymt som helst! =)

    SvaraRadera